Een ongeloofelijk mooie maand in drie landen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu Een ongeloofelijk mooie maand in drie landen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu

Een ongeloofelijk mooie maand in drie landen!

Door: Roy en Loes

Blijf op de hoogte en volg Roy

22 Mei 2017 | Australië, Sydney

Hallo iedereen,

Ten eerste willen wij ons excuseren voor het niet plaatsen van een blog sinds lange tijd, maar dit kan maar een ding betekenen: we hebben het enorm naar onze zin!

Tijdens onze laatste blog zijn we geëindigd in het stinkende Rotorua, waar we het geweldig naar onze zin hebben gehad. Toen we vertrokken uit Rotorua hebben we een stop gemaakt bij Te Puia. Dit is een geizerpark dat bekend staat om de grootste actieve geizer (genaamd Pohutu) in het zuiderlijk halfrond. In dit geizerpark hebben we een eitje gekookt in het natuurlijk kokende water en de geizer bekeken die 20 keer per dag actief is en water circa 30 meter de hoogte in spuit. Na een bezoekje aan dit historische park met een geweldige aardrijkskunde les rijker, hebben we onze reis met de bus richting Taupo vervolgt. Taupo was de laatste stop met de Kiwiexperience bus die ons door het gehele land vervoerd heeft! In Taupo hebben we een heerlijke barbeque gehad met onze Kiwivrienden waarvan we helaas afscheid moesten nemen.

Vanuit Taupo hebben we wel een van onze hoogtepunten van Nieuw Zeeland bezocht, namelijk de Tongariro Crossing. Dit is een hike van minimaal 19km lang door het (nog steeds actieve) vulkanische landschap van Nieuw Zeeland. Deze wandeling die bestempeld is als mooiste eendag hike van de wereld, heeft zijn bekendheid voor een groot deel te danken aan de film The Lord Of The Rings, waarbij Mount Doom oftewel Mordor een belangrijke rol speelt in de film. Samen met Mount Tongariro (1967 meter) en Mount Ruapehu (2797 meter) maakt Mount Doom/ Mount Ngauruhu (2287 meter) een verpletterend en veelzijdig mooi landschap. Doordat Mount Doom te gevaarlijk was om te beklimmen, hebben wij Mount Tongariro beklommen, die vrij recentelijk nog is uitgebarsten (2012) en welke nog steeds actief is. Al met al hebben wij een hike van circa 26 km bewandeld. De landschappen, bergen en azuur blauwe meren zijn ongeloofelijk indrukwekkend. Check foto's op de facebook van Loes of op Google.

Na deze geweldig maar vermoeiende hike zijn we onze reis begonnen richting Te Ahora, waar we een tussenstop hebben gemaakt in Hamilton. Eenmaal aangekomen in Te Ahora zijn we geweldig opgevangen door kennisen Birgit en Erwin voor drie nachten. Hier zijn we verzorgd alsof we in een hotel lagen, hebben we heerlijk uitgerust en waren we even weg van het backpackersleventje. Birgit en Erwin hebben ons hun geweldige omgeving laten zien en we hebben gezellige avonden gehad. In Te Ahora hebben we een hele mooie hike gemaakt naar de de Wairere Falls, de hoogste waterval van het Noordereiland.

Na drie dagen hebben we uitgerust onze reis vervolgd en zijn we naar onze laatste bestemming in Nieuw Zeeland gegaan: Auckland. In Auckland hebben we nog een aantal mooie hikes naar Mount Eden en Mount Victoria gedaan. In Auckland hebben we uiteindelijk onze onvegetelijke reis in Nieuw Zeeland beëindigd. Na het afsluiten van dit hoofdstuk zijn we aan een nieuw hoofdstuk van onze reis begonnen, namelijk het paradijsje Fiji. Fiji was het land waarvan we totaal niet wisten wat ons te wachten stond. Eenmaal aangekomen op het vliegveld waar we verwelkomd werden door een welkomstliedje, hebben we onze reis richting het hostel vervolgd met onze buddy Harry uit Canada, wie we bij aankomst op het vliegveld hebben leren kennen. Eenmaal aangekomen bij het hostel hebben we drie dagen aan het strand gelegen en gezellige avonden gehad met onze nieuwe reisvrienden en het rugby team van Taveuni. Na drie dagen zijn we begonnen aan onze eilandhopping bij de Yasawa Eilandengroep. Een reis die verschrikkelijk begon, maar eindigde als een droom! Voorafgaand aan ons eerste eilandbezoek hebben we veel problemen gehad aan boort van de ferry om onze accomodatie te boeken. Fijitime is een groot begrip in Fiji en ze doen er alles aan om zo min mogelijk werk te verrichten. Vijf uur verder hebben we uiteindelijk zes nachten geboekt. Eenmaal aangekomen op Nacula (het meest noorderlijke eiland van de Yasawas) kwamen we in een heel basic resort terecht, waar het eten van droge rijst net zo normaal is als het fietsen in Nederland. Voor ons een beetje een shock aangezien het een enorm duur grapje is. Na de welkomstlunch werden we naar onze suite geleid. Een suite waarin we gezelschap hadden van heel veel insecten, gekkos en niet te vergeten Ciske de Rat! Een verschrikkelijk begin na het betalen van zoveel geld, maar men went aan alles, en zo was het ook. Na een dag gezelschap van deze insecten hebben we er geen aandacht meer aan besteed en zijn we gaan genieten van de ongeloofelijk mooie stranden van de Fijieilanden, werkelijk WAUW! Zoveel ruwe natuur met pareltjes van stranden is onbeschrijfelijk. Na middagen kletsen met medebackpackers in gezelschap van een ontzettend giftige slang (die Roy perongeluk aan heeft geraakt) hebben we na twee dagen onze eilandhoptour vervolgd riching het tweede resort: Long Beach Resort. Dit resort viel ons meer in de smaak! Er kan een keuze gemaakt worden om in 1 of 2 coconut resorts te slapen. Het verschil in luxe is vrij groot, maar er moet 100 dollar per dag bijbetaald worden voor een 2 coconut resort. Long beach Resort was een 1 coconut resort dat gerund werd door een lokale familie. Deze familie deed er alles aan om je zoveel mogelijk thuis te laten voelen. Eenmaal aangekomen zijn we begonnen met een Fijian Cooking Lesson. Bij deze kookles kregen we geleerd op echte Fijiwijze te koken. Het koken met kokosnoot, vis (met alles nog erop en eraan) en spinaziebladen leek op voorhand al een ongelooflijk smerige maaltijd, maar verassend genoeg bleek het lekker te zijn en was vooral de verste vis ter wereld erg lekker. Deze maaltijd hebben we samen mogen nuttigen op de grond met onze handjes. De volgende dag hebben de locals ons meegenomen naar een hike met een prachtig uitzicht over de eilandengroep en hebben we een coconutdemo gekregen. Bij deze coconutdemo kregen we geleerd hoe je zonder materiaal een kokosnoot kan openen en hoe elk deel van de kokosnoot gebruikt wordt tijdens het koken. Na deze demo hebben we een ring gemaakt van een kokosnoot, dat veel geduld vergt. Na een avondje voleyballen en uno spelen met de locals zijn we de volgende ochtend gaan vissen. In Fiji vissen mensen met een handlijn, dus zijn wij dit ook eens gaan ervaren. Helaas heeft Roy maar een ding ervaren, en dat is dat hij wederom zeeziek werd op de open zee. Desalniettemin heeft Loes haar eerste twee visjes in haar leven gevangen.

Na onze vistrip zijn we vertrokken richting het derde eiland. Het eiland genaamd Manta Ray Island is zonder twijfel het meest luxe resort dat wij bezocht hebben tijdens onze reis. Het betalen van 100 dollar extra (circa 40 euro) p.p. was het dubbel en dwars waard, aangezien we geweldig eten, inclusief een fancy driegangen diner, kregen. Op dit eiland zouden we eigenlijk Manta Rays (kijk even op google) gaan bekijken, maar toen wij het water opgingen waren ze helaas verdwenen. Echter hebben wij over een tijdje nog een tweede kans in Indonesië. Na een geweldige dag op dit eiland zijn we vervolgens vertrokken richting Wayalailai waar we direct een van onze geweldigste ervaringen van onze reis hebben gehad. Op deze plaats zijn we gaan zwemmen met reef sharks, haaien die gemiddeld twee tot drie meter groot worden. Het zijn redelijk kleine haaien maar het blijven toch gevaarlijk maar mooie dieren. Op de terugweg naar het eiland met een speedbootje hebben we nog van een ontzettend mooie zonsondergang vanuit de oceaan mogen genieten. Tijdens de laatste dag van ons bezoek aan deze eilandengroep hebben wij een kerkdienst bijgewoond (heel apart) en een hike naar een bergtop gemaakt in 35 graden. Het uitzicht was het helemaal waard om door deze warmte te lopen. Tot slot hebben we de ferry terug genomen naar het vasteland waar we nog vier nachten hebben geslapen. In een van deze dagen hebben we Natadola Beach bezocht, dit strand staat in de top tien mooiste stranden van de wereld (zie Google). Na een spannende busrit met de lokale bus hebben we een taxi genomen naar het strand wat toch wel een beetje eng was met een misterieuze chauffeur uit India. Al met al zijn we toch levend aangekomen bij het verbluffende Natadola Beach. Wanneer het eb is komen hier verschillende zandbanken te voorschijn, wat het strand onvoorstelbaar mooi maakt. Voor ons zeker weten het mooiste strand dat we tot heden gezien hebben. Tijdens de laatste twee nachten hebben we lekker uitgerust in een hotel in Nadi waar we onze ongeloofelijke reis in Fiji beëindigd hebben. Na twee weken lang in 35 graden gezweet te hebben, was onze volgende bestemming Melbourne in Australië, waar het op het moment van aankomst (in de avond) zo'n 10 graden was. Voor ons voelde dit net alsof we eindelijk weer konden ademen!

In Melbourne hebben we zes dagen doorgebracht (wederom samen met Harry) met bezoekjes aan o.a. de Victoria Market, barretjes in Fitzroy, State Library en het bekijken van wilde Penguins van nog geen meter afstand in St. Kilda. In een nationaal park in Melbourne hebben we wel 50 wilde kangaroos gespot. Het hoogtepunt was toch wel het bezoeken van een rugby wedstrijd in Melbourne. Na een leuke week in Melbourne zijn we onze reis met Harry in de auto begonnen richting Sydney, een echte roadtrip. Met een stop bij een heerlijke Barbie (Australisch voor barbecue) tussendoor kwam er een echt roadtrip gevoel naar boven. Tijdens onze roadtrip richting Sydney hebben we een overnachting gemaakt in Canberra, de hoofdstad van Australië, waar we bezoekjes hebben gebracht aan het parlementsgebouw en het War Memorial Museum. Canberra is een kleine stad voor een hoofdstad, maar wel indrukwekkend. Een stad die tussen Melbourne en Sydney gebouwd is omdat er geen keuze gemaakt kon worden welke stad de hoofdstad werd van Australië. Dit zorgt ervoor dat deze stad een enorm rare uitstraling heeft. Na deze bezoekjes zijn we onze roadtrip gaan vervolgen richting Sydney, waar we tot nu vier dagen hebben doorgebracht. Hier hebben we gemeet met Melinda, Kate en Iris en hebben we een bezoek gebracht aan een ontzettend mooi National Park (Berowra Valley), waar we twee enorm gevaarlijke spinnen gezien hebben. Een van deze spinnen is de meest dodelijke spin op de wereld, namelijk de Sydney Funnel Web Spider. De ander is de welbekende redback spider. Na vandaag een dagje in Manly Beach de dag doorgebracht te hebben, heeft het circa 2/3 uur gekost om deze enorm lange blog te typen.

Hopelijk zijn jullie niet verveeld geraakt tijdens het lezen van deze blog. Voor ons waren het namelijk 4/5 geweldige weken in drie verschillende landen in de wereld.

Voor nu willen we jullie bedanken voor jullie nieuwsgierigheid en hopen we snel weer met een update te komen.

Groeten aan iedereen thuis, en voor foto's bekijk vooral de facebook van Loes.

Cheeeeers

• 22 Mei 2017 - 22:39

Marjo&Bert:

Hoi Loes en Roy,
    Heel leuk en mooi verslag weer. Geeft een goed beeld van jullie belevenissen.
    Leest ook heel gemakkelijk. Is dus niet erg dat het wat langer is

• 23 Mei 2017 - 07:48

Sylvia Spierts :

Dank voor de 3 uur van jullie tijd! Het is mee genieten op afstand!

• 23 Mei 2017 - 07:48

Sylvia Spierts :

Dank voor de 3 uur van jullie tijd! Het is mee genieten op afstand!

• 25 Mei 2017 - 11:33

Jan Beckers:

Prima verslag.Ammuseert uch en de gr van der JAN en het KIT

• 18 Juni 2017 - 14:38

Mam:

Nog eens de de tijd genomen om jullie verslagen door te lezen. Telkens weer genieten van jullie avontuur. Vol verwachting op Julie nieuwe verslag.
    Groetjes Mam