Twee ontzettend rare, maar gezellige weken - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu Twee ontzettend rare, maar gezellige weken - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu

Twee ontzettend rare, maar gezellige weken

Door: Roy en Loes

Blijf op de hoogte en volg Roy

17 April 2017 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hallo iedereen,

Ten eerste bedankt voor alle leuke reacties tijdens onze vorige blog. Zoals jullie zien schrijven wij regelmatig een blog! Wij proberen om de twee weken een blog te plaatsen om jullie zoveel mogelijik op de hoogte te houden van onze geweldige tijd in Nieuw-Zeeland.

Daar gaan we dan! Twee weken geleden zijn we geëindigd bij een nacht met bed bugs en een geweldige Taupo swing.

Vanaf hier beginnen weer twee leuke weken. Allereerst hebben we hurricane Debbie mogen ontmoeten, die heeeel veel regen uit de hemel heeft laten vallen! Vervolgens zijn we vanuit Taupo naar Rotorua vertrokken om hier drie nachten te verblijven. Rotorua (oftewel RotuVegas) is een stad die bekend staat om zijn vulkanische activiteit, en mag wel Rottenrua genoemd worden vanwege de zwavelstank. Hier hebben we de eerste dagen veel regen gehad, nog steeds vanwege hurricane Debbie. Na een avondje kaarten hebben we de volgende dag een bezoekje gebracht aan een van de hoogtepunten tijdens onze reis, namelijk Tamaki Maori Village. Met een bus vol onbekende medereizigers hebben we een nacht doorgebracht in een stukje geschiedenis van Nieuw-Zeeland. Tijdens deze activiteit hebben we een heerlijke afternoon tea gehad en spelletjes gespeeld die gebruikt werden door de Maori's om hun reactievermogen te verbeteren. Na de lekkere afternoon tea hebben we informatie gekregen over de slaapplaats en alle goden die de Maori's hebben. Voordat we naar de ceremonie gingen, hebben we gezongen in de taal die de Maori's gebruiken, geweldige ervaring! Tijdens de ceremonie werden we uitgenodigd om Maori Village in te gaan op een voor ons vreemde maar leuke wijze. In Maori Village kregen we informatie over spellen die de Maori's speelden, hun manier van vervoer, de tattoos en hun wijze van communicatie. Uiteindelijk mochten alle jongens gezamenlijk de Haka (kijk even op Youtube) met de Maori's doen. Na een geweldige show hebben we genoten van een heeeeerlijk diner dat gemaakt werd, op een wijze hoe de Maori's dat vroeger deden. Het eten werd onder de grond gekookt en was perfect gekookt. Na een avondje met lamsvlees, kip, mosselen, vis met roomsaus, (zoete) aardappelen en als afsluiter heerlijke pavlova, hebben wij met alle medereizigers een gezellig avondje in de hottubs en bij het kampvuur gehad. Al met al een geweldige ervaring!

De volgende dag hebben we een mountainbike gehuurd en zijn we naar deRedwood Forests geweest en hebben we genoten van de geweldige en vele mountainbiketracks en natuur. Na een dagje sporten zijn we de volgende dag naar Auckland vertrokken. Auckland is een stad in Nieuw-Zeeland met gemiddeld 1.6 miljoen inwoners (Nieuw-Zeeland heeft in totaal maar ca. 4,5 miljoen inwoners). Hier hebben we vooral veel uitgerust in het hostel. Best vermoeiend hoor dat reizen, veel slaap zit er voor ons niet in! Maar dat is het natuurlijk dubbel en dwars waard. Auckland heeft niet al te veel activiteiten te bieden. Twee dagen later zijn we vertrokken naar Bay of Islands, oftewel Paihia. Wij hadden hier veel van verwacht, maar achteraf bleek het heel klein te zijn en was er niet heel veel te beleven. Normaal gesproken kun je hier heerlijk chillen op het strand, maar helaas was het weer hier niet al te best voor.

Eenmaal aangekomen in Paihia (Bay of Islands) hebben we ingecheckt bij een hostel voor drie nachten. Binnen twee uur kwamen wij erachter dat er weer bed bugs in het hostel waren. De manager van het hostel is de kamer komen stomen en gaf ons de schuld, en zei dat wij ze meegebracht hadden vanuit een ander hostel of vanuit de bus. In eerste instantie dachten we dat deze goede chagerijnige kerel misschien gelijk had, maar dat leek ons sterk nadat we de vorige keer alles gewassen, gedroogd en gestoomd hadden en nooit meer ergens last van hadden gehad. Na nog een check bleek er niets in onze tassen te zitten en hebben we het maar zo gelaten. Een aantal uurtjes later vonden we weer eentje op ons bed en hebben we de manager wederom gehaald, nadat we nog meer bed bugs gevonden hadden onder de matras. Deze gezellig chagerijnige kerel was niet blij om ons te zien bij zijn receptie en begon meteen te schelden. Hij is weer meegekomen naar onze kamer en zag de bed bug zogenaamd aan voor een zandvlooi (de eerste zandvlooi in ons leven die niet kon vliegen, maargoed). Nadat we hem meer bed bugs hebben aangewezen, begon hij ons uit te schelden en te zeggen dat we paranoia waren, en dat nadat ik vriendelijk gevraagd had voor een andere kamer. Uiteindelijk hebben we na backup van onze reismaat Sam (fantastische kerel) het geld teruggekregen en hebben we drie heerlijke nachten in een ander hostel gehad, waar we veel leuke mensen hebben leren kennen. Een aantal dagen later hebben we twee Duitse meisjes leren kennen die honderden bed bug beten hadden, raad zelf maar waar zij overnacht hadden ;). Ze zaten dus in het hele hostel, zij hebben namelijk in een andere kamer geslapen dan wij. Nu is het hostel een mooie review, en waarschijnlijk een aantal minder bezoekers rijker (uit andere reviews bleek dat er schijnbaar al meer dan twee maanden bed bugs in dit hostel zijn, maar ze doen er blijkbaar niks aan).

Maar goed, na al dit geklaag (we wilden dit verhaal gewoon even met jullie delen) zijn we de volgende dag naar het meest noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland (Cape Reinga) geweest. Een prachtige dag met veel zonneschijn, mooie wandelingen en sandboarden, die we hebben afgesloten met de beste Fish and Chips van Nieuw-Zeeland. De volgende dag hadden we veel regen en hebben we de hele dag in de keuken van het hostel gekaart met medereizigers en zo heel veel nieuwe mensen leren kennen! Vanuit Bay of Islands zijn we terug gegaan naar Auckland voor een nacht. Op onze terugreis kwam de tweede hurricane het land betreden. Hurricane Cook, de ergste orkaan sinds 40 jaar zou door Auckland komen en ons stond een beroerde avond te wachten. Eenmaal aangekomen in Auckland scheen de zon en hebben we helemaal niets meegekregen van deze orkaan, totdat we de volgende dag richting Hot Water Beach vertrokken. Hot Water Beach, zoals de naam het al zegt, staat bekend om zijn warme water. Hiermee wordt niet het zeewater bedoeld, maar het water dat in de grond bij het strand zit. Onder het zand is vulkanische activiteit, waardoor het gloeiend heet is om over gedeeltes van het strand te lopen. Met een schep kan je hier gat graven en komt er water in dit gat te zitten dat verwarmd is door de vulkanische activiteit. Helaas konden wij door de storm niet een fatsoenlijk gat graven, omdat er zes meter hoge golven waren in de zee die de gaten continu wegvaagden. Toch wel een leuke ervaring voor een paar minuten!

De volgende dag zijn we vertrokken naar de Waitomo Caves waar we helaas geen activiteiten konden doen doordat de grotten overstroomd waren vanwege de orkaan. Uiteindelijk zijn we vertrokken naar Rotorua en hebben we een stop gemaakt bij, wat voor jullie waarschijnlijk Nieuw-Zeeland bekend maakt, Hobbiton. Het was een vrij dure activiteit, maar eenmaal in Hobbiton aangekomen was het ons geld dubbel en dwars waard. Wat een geweldige movieset en wat een leuke verhalen hierachter, die normaal gesproken niemand ooit te horen krijgt. Een klein voorbeeld is dat er een nepboom gepland is boven het huis van Bilbo Baggins om het meer realistisch te maken (en dat terwijl er duizenden bomen in dit gebied staan, maar blijkbaar moest het huis van Bilbo gebouwd worden op deze plek, waar nog geen boom stond, maar moest er wel per se een boom precies op deze plek staan). Deze boom is gemaakt van metaal en is rond februari geplaatst, omdat rond februari de opnames gemaakt zouden worden. Echter zijn de opnames verplaatst naar november en waren de bladeren een beetje verkleurd van de zon. Toen Peter Jackson (de regisseur van de films) tien dagen voor de opnames in Hobbiton aankwam, vond hij de kleur van de blaadjes aan de boom niet realistisch genoeg uitzien. Hij heeft vervolgens een man alle blaadjes een andere kleur groen laten spuiten en opnieuw aan de boom laten hangen. Nu komt het leukste: het waren 200.000 blaadjes! En zo zijn er meerdere leuke feitjes die we bewaren tot we thuis zijn. Een unieke ervaring!

Uiteindelijk zijn we wederom beland in Rotorua en gaan we over twee dagen (hopelijk en eindeljk!) de Tongariro Crossing doen. Deze hike/wandeling staat bekend als de beste eendag hike van de wereld. Hier gaan we ook de vulkaan Mount Doom beklimmen (waarschijnlijk beter bekend als Mordor) voor de Lord of the Rings fans). Dit is de vulkaan waar de ring in het vuur wordt gegooid bij Lord of the Rings.

Wat hebben wij het toch goed, en wat hebben wij toch veel mooie, leuke en gekke mensen mogen leren kennen. Deze mensen maken de reis helemaal compleet. Een en al gezelligheid.

Hopelijk hebben jullie weer genoten van dit (misschien te) lange verslag.

Laat een reactie achter wanneer je wil! Foto's zijn te vinden op Facebook en Instagram!

Cheers

Roy en Loes

• 17 April 2017 - 13:29

Marjo Heinen:

Weer een geweldig leuk en mooi reisverslag. Het doet heel goed jullie zo te zien genieten en veel vrienden te maken!!! Bovendien supermooie foto's op Google.
    Ook wij genieten elke dag!
    Wij kijken alweer uit naar het volgende reisverslag.

Groetjes en veel plezier!

Marjo en Bert

• 17 April 2017 - 17:25

Mam:

Wow weer een schitterend verhaal. Prachtige dingen die jullie beleven.
    Dit worden geweldige verhalen als jullie weer thuis zijn. Dan maar een avondje samen allemaal en alle foto's bekijken en naar jullie verhaal luisteren. Maar eerst nog genieten van veel meer avonturen.
    Heel veel plezier.
    Pap en Mam

• 17 April 2017 - 19:23

Gerda:

Heel mooi geschreven Roy en Loes. Wat een mooie ervaring. De foto's die jullie sturen zijn ook erg mooi. Maak er nog een mooie tijd van. We wachten af tot het volgende verslag. Geniet ervan. Groetjes Gerda en Loek.

• 18 April 2017 - 21:17

Jo Beckers:

Dat jullie het goed hebben is nog zachtjes uitgedrukt. Fantastisch wat jullie allemaal zien en beleven. Als jullie thuis komen hebben jullie zeker meer dan een avondje nodig om jullie verhaal te vertellen. Maar zo ver is het nog niet. Eerst nog een paar maanden genieten en mooie en spannende avonturen beleven. Nog heel veel plezier.
    Fieni en Jo

• 25 April 2017 - 18:11

Piet En Bertie Lamberiks:

Dag Loes en Roy,

Bedankt voor de aanmelding. De 4 blogs gelezen en ben nu helemaal bij. We hebben leuke verhalen gelezen en in ieder geval geleerd dat er bugs en wants zijn. Wat prachtig dat jullie de gelegenheid hebben te genieten van de Nieuw Zeelandse natuur en cultuur. Dit laatste neemt jullie niemand meer af. Je kunt er je voordeel van hebben als je ook andere culturen gaat waarnemen. Ik ben benieuwd naar de volgende blog. Veel reisplezier.