Genieten in de geweldige oostkust van Australië! - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu Genieten in de geweldige oostkust van Australië! - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu

Genieten in de geweldige oostkust van Australië!

Door: Roy en Loes

Blijf op de hoogte en volg Roy

25 Juni 2017 | Australië, Magnetic Island

G'day Mate!

Alweer veeeel te lang geleden, maar hier zijn we weer. De afgelopen maand in Aussie heeft ons enorm bezig gehouden, waardoor we helaas geen tijd vonden om een blog te schrijven. Maar deze maand was weer eentje om nooit meer te vergeten. In deze maand hebben we verschillende Roo's gezien en gegeten op de barbie, een bezoekje gebracht aan familie in Brissy, gezellige avonden gehad met Maccas als afsluiting en een heerlijk Nederlands brekkie gehad.

Nu jullie een beeld hebben hoe de Aussies (alles afkorten) praten gaan we eens beginnen met onze samenvatting van afgelopen maand in Australië. Waar waren we geëindigd? Ohja Sydney! In Sydney hebben we nog een geweldige week gehad en hebben we een wandeling langs de geweldige stranden rondom het bekende Bondi Beach gemaakt. Bondi Beach staat natuurlijk bekend om het bekende tvprogramma Bondi Resque en Baywatch. Een dag later zijn we richting de Blue Mountains vertrokken met onze Deutsche Freund Manu en hebben we een vain de mooiste dagen in Australië mogen beleven. De blauwe gloed van de eucalyptus verwijst met recht naar de naam Blue Mountains. Met de Three Sisters op de achtergrond, het bewandelen van de Giant Staircase, bezoeken van de Leura Falls en de indrukwekkende uitzichten maken deze dag een dag om nooit meer te vergeten. We hadden ontzettend mooi weer en tijdens de wandeling hebben we zelfs nog een slang (een van de gevaarlijkste) op ons pad gehad. We hebben nog een bezoekje gebracht aan het Operah House en heerlijk genoten van het zonnetje bij de Harbour Bridge met Iris en Manu met een wijntje en natuurlijk een cola voor Loes. De volgende dag was dan de laatste dag Sydney en voordat we afscheid moesten nemen van deze indrukwekkende stad hebben we een bezoekje gebracht aan Vivid! Vivid is een lichtfestival waarbij Sydney in een kleurenfestijn veranderd. Indrukwekkende lichtbeelden op het Opera House, de stad, botanische tuin, Harbour Bridge en de haven maken de stad nog sfeeervoller dan het al is. De volgende dag hebben we dit festival nogmaals bezocht vlak voordat we vetrokken. Met de Greyhound nachtbus zijn we na 12 uur rijden aangekomen bij onze volgend bestemming Byron Bay, en hey je zit nog steeds in Zuid Australië (wat een afstanden).

Byron Bay, oftewel hippiecity is een vreemd dorp waarbij je als 'normale Europeaan' wel een beetje het aapje op straat bent. Het is hier meer normaal om als hippie/zwerver rond te lopen dan als toerist. In dit dorp hebben we een leuke activiteit gedaan, namelijk kayakken met dolfijnen. Dolfijnen die naar je toe zwemmen als je aan het kayakken bent, walvissen op de achtergrond en zeeschilpadden maken dit een waanzinnig mooi gebied. En dit keer zonder overgeefsel van Roy! De volgende dag zijn we onze reis begonnen naar de Gold Coast waar we Thomek (achterneefje van Loes) en Ferry uit Spanje gingen ontmoeten. Samen met Ferry zijn we opstap geweest en hebben we een mooie zonsondegang bekeken. Met Thomek hebben we voornamelijk gegeten. Gold Coast of voor sommigen meer bekend als Surfers Paradise is een bijzonder saai stadje, vijf dagen waren dan ook veel te lang. Vanuit de Gold Coast zijn we vertrokken naar Brisbane, waar we twee nachten bij mensen thuis geslapen hebben, lekker weer eens een eigen kamer na 3 weken. We hebben in Brisbane mijn oud stagebedrijf bezocht, de stad verkend en mijn oude woonplaats bezocht. Na deze twee rustige dagen zijn we ons huis gaan ophalen voor de komende drie weken.

De Jucy campervan heeft ons ten eerste naar Australia Zoo (Steve Irwin Zoo) gebracht waar we een geweldige dag hebben gehad. Loes heeft de dag van haar leven gehad (bron: Profielfoto Loes Facebook). Koalaknuffelen en kangaroos voeren waren wel de hoogtepunten van de dag. Met een show van indrukwekkende krokodillen, slangen, vogels en een bezoekje aan het dierenziekenhuis liepen we met een glimlach van het terrein. Na een nachtje op de camping hebben we een gekke Aussie ontmoet die ons mee genomen heeft naar een van de Glass House Mountains (ontdekt, bij wie anders dan Captain James Cookiemonster). Een mooi uitzicht en driehonderd beten van Midges veder zijn we onze reis begonnen richtin het zuiden met een kleine tussenstop in Caloundra. Eenmaal terug in Brisbane hebben we Helen en de rest van de familie bezocht voor een week.

In deze week hebben we bagger weer gehad en nauwelijks wat ondernomen. Buiten veel leuke gesrpekken met Helen en oma, hebben we veel Shithead (kaartspel) met Helen gespeeld. Op dinsdag hebben we samen met DJ een bezoekje aan Lemmington National Park gebracht en een mooie wandeling gemaakt. Buiten een filmpje met oma kijken en koken van een Nederlandse maaltijd met DJ hebben we niet veel ondernomen. Tussendoor is Rick ook nog de drukte in het huis van Helen komen uitbreiden. De dag voor we vertrokken hadden we dan toch nog een mooie zonnige dag. Op deze dag hebben we een wandeling naar Mount Coot-tha gemaakt en heerlijk gelunchd op de top van de berg. Ook hebben we een bezoekje aan Sophie en Mila gebracht. Sophie is een oud collega student van Loes die heerlijke lasagna voor ons bereid heeft. Na een avondje kletsen zijn we samen naar een bar geweest met DJ en hebben we een heel gezellige avond gehad met een afsluiter bij de Maccas (McDonalds). De volgende dag was het tijd voor afscheid en het volgende hoofdstuk. Met een stop bij een waterval en een arbeidersplaatsje zijn we uiteindelijk bij Noosa aangekomen. Noosa was niet heel bijzonder.

Vervolgens kwamen we aan bij Hervey Bay. Dit plaatsje is het startpunt van die ontzettend bijzondere dagen. Frase Island stond namelijk op de planning. Wij waren direct de eerste twee die de 4wheeldrives op gaan halen, waar we drie dagen mee door het eiland van Fraser gaan crossen. Met stops bij de mooiste meren van de wereld met het helderste water wat er bestaat hebben wij ontzettend genoten. Kijk op google voor Lake McKenzie, Eli Creek, Champagne pools, Lake Wabby en Lake Birrabeen voor een beeld van waar wij van hebben mogen genieten. Het hoogtepunt bleef natuurlijk de geweldige ervaring in het rijden van de 4wd door het bos en over de prachtige stranden. Hier hebben we ook de Dingo gespot (de welbekende wilde hond van Fraser Island). In de avonden hebben we gezellige gesprekken en spellen gedaan met een heerlijke barbie (bbq). Tot slot hebben we lekker geslapen op yogamatje.

De volgende dag hebben we de Whitsundays bezocht. Wat voor mij zes jaar geleden de mooist dag van het Australië avontuur was, was nu een grote teleurstelling. Door troebelig water was het snorkelen heel lelijk en door orkaan Debbie was er niks groens meer over van de eilanden. De eilanden zijn zwaar getroffen en vrij lelijk. Tot slot hebben we het mooie uitzich van de Whitehaven Bay niet eens gezien. Maar na regen komt zonneschijn en hebben we een fantastische dag op Magnetic Island gehad (gooooglen!!!). Op dit eiland hebben we wallabies van dichtbij mogen beschouwen en hebben we een geweldige wandeling langs de forts van de tweede oorlog gemaakt. Deze wandling stond niet zo bekend voor zijn forts, maar meer voor de wilde koala's die daar mogelijk gespot kunnen worden. Na nog geen 10 minuten was het prijs en hebben we dit prachtige dier mogen beschouwen. Na een fotosessie hebben we wandling door de forts gemaakt waar we een flying fox (vliegende hond) hebben gezien. Op de terugweg kwamen we de tweede wilde koala tegen en opnieuw lijkt het wel een wonder. Op weg naar de volgende bestemming kwamen we een heel bijzonder en zeldzaam dier tegen namelijk de Enchidna (goooogleen!!). De Enchidna is familie van het vogelbekdier en heeft een fraaie uitstraling. Tot slot hebben we de zonsondergang bekeken op Magnetic Island. Een bijzondere dag met veel bijzondere dieren die onze dag op de whitsundays totaal heeft laten vergeten.

Nu zijn we uiteindelijk aangekomen bij een truckstation waar we slapen. Na een maand zijn jullie weer allemaal op de hoogte van ons avontuur, en vertrekken we over 4 dagen al naar zuid oost Azië (Indonesië). Australië, alles en iedereen bedankt voor deze prachtige ervaring en een speciale dank naar alle familie en nieuwe vrienden die we ontmoet hebben in dit prachtig land. Maar het meeste willen we de Koala's bedanken door te zorgen dat we altijd met een brede glimlach door het land gereisd hebben.

Hopelijk heeft iedereen genoten van dit verslag. (Sorry voor de spelfouten, maar het is lastig typen op een Ipad. Spellingcontrole komt later nog!

Cheers en de groetjes aan iedereen. Voor foto's kijk op de facebook van Loes en Roy!

• 12 Juli 2017 - 00:45

Bert En Marjo:

Weer een heel mooi verslag van jullie belevenissen in Australie, op naar het volgende avontuur!

Groetjes en kusjes van
    Bert & Marjo