Indonesië, een maand vol verassingen - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu Indonesië, een maand vol verassingen - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu

Indonesië, een maand vol verassingen

Door: Roy & Loes

Blijf op de hoogte en volg Roy

23 Juli 2017 | Indonesië, Komodo

Daar gaan we dan naar het volgende continent. Azië werd zeker weten een werelddeel met veel verassingen en geweldige ervaringen. Eenmaal aangekomen op Ngurah Rai Airport in Denpasar was Indonesië onze eerste bestemming. Na een schommelige vlucht stond ons op de luchthaven op Bali een lange wachtrij voor het visum te wachten. Twee uur later en een stempel rijker in ons mooie paspoort stonden er honderden taxichauffeurs ons op te wachten om ons een ritje naar onze Homestay te geven. Eenmaal aangekomen in onze Homestay in Sanur waren we verbaasd over de luxe van ons verblijf. Voor €10 hadden we een prachtige 'hotel' kamer met een heerlijk ontbijtje. De volgende twee dagen in Sanur stonden vooral in het teken van eten, eten en nog meer eten. Voor nog geen vijf euro kun je genieten van een verse tonijnsteak.

Na twee dagen Sanur hebben we onze reis voortgezet naar Ubud. Ubud wordt gezien als de yoga/relax hoofdstad van de wereld. Nou, relaxen was het voor ons toch niet in dit drukke dorpje. We hadden vier nachten in een prachtige Homestay en hebben geen dag stilgezeten. Tijdens de eerste dag in Ubud hebben we een bezoek gebracht aan de Monkey Forest. In dit park in het centrum van Ubud waren honderden misschien wel duizenden apen te bewonderen. Deze apen staan bekend voor het jatten van alles wat los en vast zit. Flessen water, eten, apparatuur en zelfs gesloten tassen probeerde ze te openen om te jatten. Bij Loes was het ook raak, nadat Loes haar telefoon niet wou afstaan werd ze in een tiet gebeten (gelukkig zonder gevolgen). Na een spannend maar leuke middag zijn we geëindigd met een aap op onze schouders, wel met behulp van personeel. De volgende dag hebben we een wandeling door de rijstvelden van Ubud gemaakt. Doordat we te ver gelopen zijn moesten we een uur door de warmte van Indonesië teruglopen. De rijstvelden waren niet heel bijzonder, dit kan te maken hebben met de droogte in het droogseizoen van Indonesië. Op de derde dag stond ons een leuk avontuur te wachten. Samen met een Nederlands en Engels stel zijn we gaan raften door de jungle van Bali. In een geweldige jungle waar de apen te beschouwen zijn en waar de adrenaline een boost krijgt hebben we een middag doorgebracht in een rubber bootje. Na een leuke middag zijn we vroeg naar bed moeten gaan. De wekker stond op 01:15 uur omdat we een sunrise walk gingen maken naar de top van Mount Batur. Na een wandeling van twee uur hebben we mogen genieten van een geweldige zonsopgang met uitzicht op een geweldig bergenlandschap. De wolken die langzaam verdwijnen met een prachtige zon die tevoorschijn komt, wat een machtig gevoel. Na een slaperige middag en avond ging de wekker de volgende ochtend wederom erg vroeg. Om 5 uur in de ochtend moesten we klaar staan om richting Gili Air te vertrekken.

Na een rustig ritje op de boot kwamen we in de ochtend aan in Gili Air waar geen ze geen auto's kennen. Hier word alles met paard en wagen vervoerd. Een eilandje alsof je in de middeleeuwen terecht komt. Hier hebben we drie dagen rustig aan gedaan en het eiland verkend, heel veel gegeten en prachtig gesnorkeld. Buiten snorkelen en magic mushroom shakes drinken zijn er geen andere activiteiten op Gili Air. We zijn dan ook maar drie nachten op dit kleine eilandje geweest.

Vanuit Gili zijn we naar Lombok vertrokken waar we een week overnacht hebben in Senggigi. Over Lombok hadden we meerdere goede verhalen gehoord, maar het viel ons zwaar tegen. De eerste dag hebben we een Nederlands stel leren kennen in de homestay waar we de rest van de week mee doorgebracht hebben. Marco en Esther hebben ons meegenomen naar een klein lokaal restaurantje waar de welbekende Rocky werkte. Rocky was een man die meer dan twintig jaar gewerkt heeft in westerse landen, zoals Nederland, Engeland, VS etc. Deze chef maar bovenal geweldig persoon heeft onze week een beetje aangenamer gemaakt. Hij heeft ons zijn villa aangeboden om te verblijven. En zo zaten we dan de laatste twee van de zeven dagen Lombok in de villa van Rocky. Na vijf dagen niets doen in Lombok heeft Rocky zijn Mercedes afgestaan aan ons en zijn we met zeven personen naar Kuta gereden. Op Kuta moesten we parelwitte stranden aantreffen, maar wij vonden het maar niets. Nadat we te verwend zijn geworden door de stranden van Fiji en Australië waren we totaal niet tevreden over de stranden van Kuta Lombok. Flessen en zakken waren te vinden in het zand, lokale kinderen waren verschrikkelijk lastig en probeerde alles te verkopen. Enorm zonde want de baai was een prachtig gezicht. De volgende dag maakte ons Lombok avontuur helemaal goed. Rocky had ons een tour aangeboden naar de Secret Gili Eilanden. Dit zijn eilanden in het zuiden van Lombok en totaal niet bekend bij toeristen zoals de grote Gili Eilanden. Na een twee uur durende autorit waren we aangekomen bij de boot om naar deze prachteilanden te gaan. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan Gili Nanngu wat bekend staat om zijn prachtig koraal en onderwater aquarium. Zoveel vissen hadden we nog nooit gezien. Vervolgens zijn we naar Gili Sudak geweest voor Lunch en hebben we onze reis voortgezet naar Gili Kedis. Over dit eiland kon je een rondje lopen binnen een minuut. Altijd al een droom geweest om op zo een klein onbewoond eiland te mogen zijn, en vandaag was de dag. We hebben hier verschillende zeesterren mogen beschouwen en zijn hier Nemo tegen gekomen. De dag hebben we lekker afgerond met een heerlijk diner in McDonalds.

De volgende dag vertrokken we terug naar Ubud. Na twee uur vertraging vertrokken we op de meest verschrikkelijke boottrip die men zich kan voorstellen. Na anderhalf uur op het randje van overgeven en drie liter vocht minder kwamen we aan op Bali (wat een opluchting). In Ubud sliepen we in wederom een prachtige Homestay. Hier hebben we twee vrienden die we ontmoet hebben in Australië wederom ontmoet. In de eerste twee dagen hebben we veel gerust en gegeten. Ook hebben we onze voorbereiding voor Vietnam gedaan en hebben we pasfoto's gemaakt en het ticket van Vietnam naar Singapore geboekt. De voorlaatste dag in Ubud hebben we een privéchauffeur gehuurd en zijn we naar verschillende tempels geweest. Eerst hebben we the Holy Spring Temple bezocht, waar Roy gezegend is in het heilige water van Bali. Vervolgens zijn we naar een Cacaoplantage geweest waar we verschillende drankjes hebben mogen proeven. Hier lieten ze zien hoe de Luwak Coffee (kattenpoepkoffie) gemaakt wordt. Na een bezoekje in de wereld van de KatPooChino zijn we onze reis vervolgd naar de Puru Ulun Danu Bratan (oftewel Temple Beratan en Lake Bratan). Deze tempel is waarschijnlijk de meest bezochte tempel van Bali. Deze tempel is prachtig, maar de enorme toerisme rondom deze tempel maakt het een stuk minder interessant. De volgende en laatste tempel die we bezocht hebben was Tanah Lot. Een bijzondere tempel die alleen bereikbaar is tijdens eb. De tempel is gebouwd op een kleine rots in de zee. Toen wij daar waren was het toevallig eb en hebben we de tempel van dichtbij kunnen beschouwen. De tempel zelf was niet heel bijzonder, maar de zonsondergang in combinatie met een deze tempel maakte het wel erg mooi. De laatste dag in Ubud hebben we nog genoten van een massage (auch).

Onze laatste bestemming binnen Bali was Canggu, een verwesterd surfersplaatsje waar alles draait om gezondheid. In de moderne tijd van het backpacken is schijnbaar iedereen vegan geworden. In Canggu hadden we een prachtige homestay met een lekker zwembad waar we de eerste dag doorgebracht hadden. De tweede dag hebben we een scooter gehuurd, wat duidelijk geen succes was. Nadat we gevallen/omgekiept waren hebben we de scooter fijn weer terug ingeleverd bij de homestay. Vervolgens hebben we besloten om een dag minder in Canggu te blijven en naar Waterbom (waterpretpark) te gaan. Achteraf bleek dit een geweldige beslissing te zijn. Vroeg in de ochtend zijn we opgestaan om naar Kuta te rijden en dezelfde dag naar het waterpretpark te gaan. Na bijna vijf maanden bijna elke dag actieve activiteiten te hebben gedaan gingen we vandaag eens naar een waterpretpark. Hier hebben we de dag van ons leven gehad. Waterbom is nummer 1 waterpretpark in Azië en nummer 2 van de wereld. Dit waterpretpark had ongelofelijk geweldige glijbanen (zie facebook Loes). Na een dagje Waterbom brak de dag aan waar we al heel lang naar uitkijken.

We vertrokken namelijk naar Flores, een eiland anderhalf uur ten oosten van Bali. Dit eiland staat bekend vanwege het Komodo National Park. Dit park genoteerd op de UNESCO lijst staat bekend om de Komodo Dragons (Komodo Veranen). Deze Komodo Dragons zijn de grootste Veranen op aarde, komen alleen maar voor op dit eiland en zijn enorm dodelijk. Na anderhalf uur vliegen met een propellervliegtuig zijn we de tweede dag direct een dagtour gaan maken naar dit prachtige Nationaal Park. Dit park heeft echter meer te bieden dan alleen de Komodo Dragons. Eerst zijn we naar Pader Island geweest. Na een korte hike van 20 minuten kwamen we uit op de top van de berg van Padar Island. Het uitzicht dat je op deze berg hebt is beoordeeld als het mooiste uitzicht van heel Indonesië. En ook wij konden dit bevestigen. Het uitzicht was fenomenaal, waarschijnlijk het mooist uitzicht dat we gezien hebben tijdens onze reis. Na een uur vertrokken we met de boot richting Komodo Island. Dit was hetgeen waar we al maanden naar uitkeken. Na betaling van 250.000 rupiah per persoon mochten we het eiland bezoeken. Ondanks het prijskaartje werd ons niet gegarandeerd dat we Komodo Dragons gingen zien, aangezien het niet de beste periode was. Na twee minuten lopen kwamen de eerste Komodo Dragon al tegen. Hier lieten ze zien hoe snel ze reageren en hoe groot ze zijn. We werden beschermd door rangers met een stok hahaha. Deze beesten zijn heel snel en heel slim. Wanneer ze een prooi willen vangen, bijten ze de prooi en volgen ze de prooi voor twee dagen. Een Komodo Dragon heeft zoveel dodelijk bacteriën in het lichaam, dat wanneer je gebeten word je langzaam wegrot van binnen. Dit is gebeurt met 26 mensen in het verleden. Twee maanden geleden is er nog iemand overleden door een beet van een Komodo Dragon. Ondanks dit nieuws bleef het toch een geweldig gevoel om ze van zo dicht bij te mogen te beschouwen. Dichter dan twee tot drie meter mag men ook niet komen. Later met een wandeling door de jungle van Komodo Island kwamen we nog een jong tegen die wegrende van onze groep.

Na deze geweldige ervaring stapten we op de boot om naar Pink Beach te gaan. Pink Beach staat bekend voor zijn geweldig kleurrijk koraal. Nadat je je weg gevonden hebt door het koraal naar het strand, kwam je uit op inderdaad een roze strand. Door minuscuul afgebroken rood koraal dat op het strand beland, kleurde het zand in een roze kleur. Tot slot zijn we naar Manta Point gevaren maar hadden we wederom geen geluk in het spotten van Manta Rays. De terugweg naar het hoofdeiland Flores maakte dit weer een beetje goed aangezien we een van de mooiste zonsondergangen gezien hebben in ons leven. Na een dagtrip van 14 uur op de boot kwamen we terug aan op het eiland na misschien wel een van onze mooiste trips tijdens onze reis. Ik raad mensen ook aan niet alleen naar het toeristische Bali of Lombok te gaan, maar een bezoekje te brengen aan dit nog niet heel toeristische en bekend plekje op aarde. In Labuan Bajo zijn we in contact gekomen met Icha, een Indonesisch meisje dat hoog gestudeerd heeft en op Flores werkt om het eiland iets te verbeteren. Icha heeft ons de dag na de Komodo Tour meegenomen naar lokale grotten en de prachtige zonsondergang bij Sylvia Hill, vlakbij Labuan Bajo. In de avond hebben we een maaltijd genomen bij de fishmarket en de avond gezellig afgesloten met een drankje en livemuziek. Morgen vertrekken we wederom richting Bali waar we 1 nacht slapen en ons Indonesië avontuur helaas ten einde komt. We kijken dan wel enorm uit naar ons volgend hoofdstuk. Vietnam schept hoge verwachtingen en we verwachten dan ook een prachtige drie en een halve week, samen met Marianna die we ontmoet hebben in New Zealand.

Voor nu weer bedankt voor het lezen. Hopelijk heeft iedereen weer een idee wat wij uitspoken en uithangen. We hebben het enorm naar onze zin en zien iedereen weer over anderhalve maand.

Adieje wah

• 24 Juli 2017 - 00:12

Mam:

Nou nou dit was me weer een avontuur. Nu op naar Vietnam maar wel niet meer van die akelige dingen doen. Geniet maar lekker van mooie dingen en prachtige vergezichten.
    Heel veel knuffels voor jullie twee. Xxxxx

• 24 Juli 2017 - 08:57

Marlies:

Mooi verhaal en geniet nog even

• 24 Juli 2017 - 11:46

Marjo & Bert:

Weer een super reisverslag met vele prachtige en (soms te) avontuurlijke belevenissen!

• 25 Juli 2017 - 21:24

Gerda:

Roy en Loes geweldig wat jullie allemaal meemaken. Denk dat je dit maar een keer meemaakt. Nog veel plezier want het gaat langzaam op het einde aan. Groetjes Gerda en Loek