Een geweldig eind met gemengde gevoelens! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu Een geweldig eind met gemengde gevoelens! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Roy Eijgelshoven - WaarBenJij.nu

Een geweldig eind met gemengde gevoelens!

Door: Roy en Loes

Blijf op de hoogte en volg Roy

11 September 2017 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Een enorm mooi hoofdstuk komt ten einde. Het wordt tijd om te gaan genieten van het thuisfront en terug te kijken naar alle mooie verhalen en ervaringen die wij tijdens onze reis gehad hebben. Maar eerst willen wij de laatste drie weken voor jullie in beeld brengen. Kort gaan we beschrijven hoe onze ervaringen waren in Singapore, Maleisië en Dubai. Drie vergelijkbare landen, maar toch weer zo verschillend.

Laten we beginnen met onze aankomst in Singapore. Na twee maanden onze ogen uitgekeken te hebben in minder ontwikkelde landen kwamen we dan in de 'schoonste stad' op aarde. Singapore, een stad waarbij vrijwel alles automatisch verloopt en zo verwesterd is als maar wat. Een stad die nog voorloopt op de meeste grote westerse steden, gaf ons weer het gevoel alsof we een beetje thuis waren. We verbleven vier nachten in een leuk hostel. Backpackers zeiden tegen ons dat men Singapore kan bezichtigen in een dag! Desondanks hebben we 4 nachten geboekt om de motor weer een klein beetje rust te geven en op te laden. De hoogtepunten in Singapore zijn kort en krachtig te beschrijven. De eerste dag zijn we een bezoekje gaan brengen aan Marina Bay Hotel waar we een prachtig uitzicht en zonsondergang hadden op het top van het schip. Na het bezoeken van dit prachtige hotel zijn we gaan kijken naar de fontein show. Een spectaculaire show waarbij fonteinen en muziek een mooi evenwicht hadden.

De voorlaatste dag hebben we Gardens by the Bay bezocht. Een botanische tuin die gemaakt is door mensenhanden. Bomen van staal, met prachtige lichten gaven dit gebied een vreemd maar ook mooi karakter. Indoor tuinen die niet spectaculair waren maar wel voorzien van de grootste indoor waterval van de wereld. Dit was Singapore kort en krachtig. De volgende dag stond ons een busrit te wachten richting Kuala Lumpur in Maleisië.

Maleisië is totaal niet volgens planning verlopen, maar dit maakt reizen dan ook weer leuk. De eerste dag in Maleisië hadden we afgesproken met Erik. Erik kwam toevallig dezelfde dag aan en ging een start maken aan zijn backpack avontuur. Omdat het voor Erik de eerst dag en allemaal nieuw was hadden we afgesproken om samen iets te eten en hem een aantal tips te geven. De tweede dag zijn we gezamenlijk een bezoekje gaan brengen aan de Petronas Towers en hebben we vooral een planning gemaakt voor de rest van onze reis in Maleisië. We hadden besloten om de reis samen voort te zetten en een week naar Borneo te gaan. Voordat we naar Borneo gaan, maken we eerst een paar tussenstops in Peninsula (west-Maleisië). De eerste stop was in Cameron Highlands. Een klein rijk bergdorpje dat bekend staat om zijn theeplantages en geweldige uitzichten. We hadden enorm veel haast en moesten een dagtour maken binnen 20 uur inclusief een nacht slapen. Na een nachtje slapen hebben we direct de tour gedaan en zijn we begonnen bij Mossy Forest. Een bos dat groen is vanwege zijn mos. Doodat het bos op 2000 meter hoogte lag, is alles dichtbegroeid met mos door alle vocht hoog in de bergen. Na een prachtige wandeling zijn we doorgegaan naar de theeplantage waar men liet zien hoe thee gemaakt werd. Tot slot hebben we een bezoek gebracht aan de aarbeienplantage, dat alleen maar gemaakt was om mensen iets te laten verkopen. Een tour met prachtige uitzichten, maar verder niet heel bijzonder in onze ogen. Direct na de tour hebben we de bus gepakt naar het bekende plaatsje Penang.

Penang is een klein dorpje dat geheel in het teken van kunst staat en daardoor ook opgenomen is als UNESCO werelderfgoed. We kwamen 's avonds laat aan en zijn meteen opzoek gegaan naar diner om 12 uur het 's nachts. We kwamen uit in Love Lane, waar livemuziek was en goedkoop eten. Een gezellige avond met een geweldenaar als muzikant. Na een nachtje slapen zijn we Penang gaan ontdekken met haar geweldige kunst. Op elk hoek van een gebouw is weer iets spectaculairs te beschouwen. Na een middagje rondlopen kwamen we uit in de botanische tuin van Penang waar we aapjes konden beschouwen en een lekker rondje gelopen hebben. Na een gezellige avond met een paar Brabo's moesten we helaas dit gezellige dorpje gaan verlaten voor Borneo.

Borneo is het derdst grootste eiland van de wereld en word onderverdeeld in Indonesië en Maleisië. We kwamen aan in Kota Kinabalu, een stad waar we maar twee nachten bleven om uiteindelijk door te reizen naar Sepilok en Sandakan (in de oostkust van Borneo en aan de grens met de Filipijnen) om de Kinabantangan River te bezoeken. De Kinabatangan River staat bekend om zijn geweldig wildlife, waar men olifanten, slangen, apen en nog veel meer kan bekijken. En natuurlijk was het te mooi om waard te zijn om dit pareltje op aarde te bezoeken. In het gebied rondom de rivier en de stad Sandakan blijkt een terroristenorganisatie te zitten die zich wil uitbreiden en in verband staat met de Islamitische Staat. Beschreven als de meest agresieve terroristische organisatie van de werld, was het doel van deze groep om toeristen te kidnappen en hier veel geld voor te vragen. In het verleden zijn een tal van Nederlanders, Duitsers en mensen uit andere westerse landen gekidnapt en onthoofd. Momenteel was het plan om uit te breiden als groep in Borneo en het kidnappen van een groot aantal westerse toeristen om deze als menselijk schild te gebruiken. Na dit nieuws hebben we gezamenlijk besloten om een andere route te nemen en naar Kuching (in het westen in Borneo) te vliegen, ondanks het reeds geboekte ticket vanuit Sandakan.

In Kota Kinabalu hebben we niets ondernomen en we waren blij toen we richting Kuching konden vertrekken. Kuching heeft ons Borneo avontuur helemaal waargemaakt. Hier hebben we kennisgemaakt met de jungle en alle wildlife eromheen. De eerste dag zijn we begonnen met een bezoek aan de Orangutan rehabilitation centre, waar we deze prachtige dieren gezien hebben in het wild. Elke ochtend worden kokosnoten in het bos verspreid waar zo af en toe een Orangutan op afkomt en men als toerist dit geweldige beest kan beschouwen. De Orangutan heeft zelf de keuze om eten te zoeken in het wild of om een kokosnoot te pakken en zich aan het publiek te laten zien. Wij hadden geluk en zagen vier Orangutans inclusief een baby. De meeste apen blijven weg van het publiek en zoeken zelfstandig eten in de jungle. Maar ooooh wat zijn wij blij dat we deze dieren in hun natuurlijke habitat hebben mogen beschouwen.

De tweede dag stond een bezoek aan Santubong National Park op de planning. Hier hebben we een prachtige wandeling door de jungle gemaakt en lekker gezwommen bij een waterval. Een heerlijk verkoelend bad met een prachtige natuur om je heen. Na nog een uur klouteren kwamen we weer uit bij het eind en zijn we terug naar Kuching gegaan. De volgende dag gingen we dan naar onze allesbelovende activiteit waar we een nacht zouden doorbrengen in Baku National Park. Men kan hier Neusapen bezichtigen, die enkel op Borneo voorkomen. Na een prachtige wandeling en het spotten van verschillende apen waren wij nog geen Neusaap tegengekomen. We gingen lunchen en waren lekker een croissantje aan het eten. En opeens was er daar een Neusaap, dicht bij het hoofdgebouw. Een Neusaap op een meter afstand zijn voedsel aan het verzamelen. Voor ons misschien nog wel spectaculairder dan een Orangutan. Deze aap word ook wel de Dutch Monkey genoemd en gedraagt zich werkelijk als een mens. Hoe ze lopen, eten en bewegen, het is allemaal vergelijkbaar met een mens. Een prachtig dier! Na twee uur dit dier te bekijken gingen we ons klaarmaken voor de nachtwandeling. Een nachtwandeling waar men veel meer dieren kan zien dan overdag.

We begonnen direct met een Green Viper. The Borneo Killer wordt deze slang ook wel genoemd. Een enorm giftige slang maar een prachtig plaatje met zijn felle groene kleuren. Na een paar minuten wandelen werden er verschillende soorten (giftige) kikkers en heeele grote insecten gespot. Ook werd er hoog in de boom een zeldzame kat gespot, maar helaas konden we alleen de ogen zien. Na minuten lopen en een tal van spinnen en kikkers later kwamen we uit bij vogels die hun nest onder de grotten maken. Ook zagen we mieren van circa 3 cm groot. Aan het einde van onze route zagen we dan een bijzondere spin. Een tarantula zat verstopt tussen de boom ons aan te kijken op ongeveer een meter afstand. Na nog een paar kikkers, slangen en een schorpioen na zat ons avontuur in Kuching erop. Na een nachtje slapen keerden we terug naar de stad Kuching waar we de laatste twee dagen niet veel gedaan hebben en gezellige avonden gehad hebben met Erik en de Brabanders Martijn en Lise. Daar kwam dan het einde van onze reis met Erik en werd het tijd om hem achter te laten en zelfstandig te laten ontdekken. Wij gingen nog twee dagen naar Kuala Lumpur om lekker in Mercure twee nachten door te brengen, in een heerlijke kamer met een rooftop pool. Na twee nachten Kuala Lumpur vertrokken we naar Dubai.

Na een schommelige vlucht kwamen we het 's middags aan in Dubai, onze laatste bestemming. 42 graden stond op de teller en het was snikheet. Na aankomst in ons hotel hebben we direct roomservice besteld. Na een middagje sporten en zwemmen zijn we lekker gaan slapen om de volgende dag op tijd richting de Dubai Mall te gaan. The Dubai Mall is het grootste winkelcentrum op aarde met een enorm aquarium in het winkelcentrum waar verschillende soorten haaien, roggen en vissen in zwemmen. Na een middagje wandelen door dit enorme centrum hebben we nog niet de helft gezien. De luxe straalt af van deze stad en het lijkt alsof iedereen geboren is in een bad met geld. Eenmaal bij de uitgang van het winkelcentrum kijk je je ogen uit van de Ferrari's, Lamborghini's, Rolls Royce en weet ik wat voor automerken er allemaal staan. Elke minuut komen er tal van auto's langs met een waarde van tonnen. Aan geld is er duidelijk geen gebrek in dit gedeelte van de Emiraten.

De derde dag stond er een desert safari op de planning. De meest waardeloze activiteit in zeven maanden was dan uiteindelijk aangebroken. 2 minuten in een auto door de duinen rijden om uiteindelijk in een opgezet kamp uit te komen waar mensen in de rij staan om op kamelen te mogen rijden. Een waardeloze show en bbq was inclusief. Wat een teleurstelling!

Daar breekt de dag dan aan. Onze laatste dag van onze reis. Dit geeft ons enorme mixed feelings. We willen graag naar huis, maar wat was dit een ervaring. We krijgen nu al het gevoel dat we dit nog een keer over willen doen. Een soort heimwee naar onze ervaringen begint langzaam al op te komen. De laatste dag moet wel een goede afsluiter zijn, en dat was het ook. De Burj Khalifa stond op onze planning. Het hoogste gebouw in de wereld gingen we op. Een gebouw met 160 verdiepingen en een hoogte van 900 meter was onze laatste uitdaging, en dat op 9/11 (toch wel een beetje eng)! Wij mochten tot verdieping 125 gaan en waren dan bijna op het hoogste punt van de wereld. Men kan nog 13 verdiepingen hoger tegen het gunstige prijsje van 100 euro. Laten we dat maar even niet doen. Geen enkel ander gebouw is hoger dan de 125ste verdieping van de Burj Khalifa. Letterlijk 'on top of the world'! Prachtig uitzicht met toch wel een machtig gevoel.

En daar komen we dan aan het einde van tot nu toe het mooiste hoofdstuk in ons leven. Zes en een halve maand de wereld mogen ontdekken en nu is het alweer voorbij. Ondanks het einde kijken we ook weer uit naar thuis om alle familie en vrienden te zien, die backpack van onze rug te gooien en lekker te genieten van ons eigen bed en onze eigen kleerkast. Na een half jaar vol ervaringen en honderden vriendschappen rijker zijn wij op het moment een van de meest blije personen op aarde. Wat een geschenk dat we dit mee hebben mogen maken. New Zealand, Fiji, Australia, Indonesia, Vietnam, Singapore, Malaysia, Borneo en Dubai, jullie waren fantastisch.

Tot slot wil ik alle vrienden en familie bedanken die ons vergezeld hebben tijdens deze reis. Ook alle lezers bedankt voor het lezen van de blogs en het tijd nemen om een reactie te plaatsen. We hopen dat jullie meegenoten hebben, wij hebben dat in ieder geval enorm gedaan!

Nederland tot morgen!

Home sweet home!

• 11 September 2017 - 18:12

Dominique :

Fantastisch!!! Heel mooi verhaal weer!! Blij dat jullie genoten hebben!! Maar ik ben blij jullie weer eindelijk te zien

• 11 September 2017 - 18:13

Peggy:

Het eind van een mooie reus. Ik ga jullie foto's en verslagen missen. Maar het leuke is je bent op tijd terug voor het voetbalseizoen

• 11 September 2017 - 18:34

Fons & Maika:

Hele goede reis terug toppers!

• 11 September 2017 - 20:51

Joyce :

Deze geweldige ervaringen neemt niemand jullie meer af. Ik wens jullie een goede terugreis en zie jullie gauw weer i Woabich of in Rimburg.

Groetjes Bjorn en Joyce en de kids

• 11 September 2017 - 22:31

Marjo En Bert:

Weer geweldig reisverslag en heel veel wijze ervaringen rijker, jullie zijn echte TOPPERS

• 11 September 2017 - 23:39

Mam:

Prachtig jullie verhaal. En wat hebben jullie veel meegemaakt.
    Wat een rijkdom al die ervaringen en al die nieuwe vrienden waarvan wij er vast nog van gaan ontmoeten. Maar nu zijn wij blij dat wie jullie morgen werken ophalen en mogen knuffelen. Tot morgen en veilige terugreis

• 12 September 2017 - 09:03

Sylvia Spierts:

Heerlijk om te lezen. Het voelt alsof je zelf weer een twintiger bent en de wereld aan je voeten ligt. Bedankt voor het delen van jullie verhalen. Koester ze en droom er naar terug op momenten in jullie verdere leven!